maandag 12 mei 2014

HR 12 Agogiek en diversiteit (Andragogiek 1)

HC 12: agogiek en diversiteit 1.
20-05-2014.
Andragogiek: volwassenheid.
Wanneer ben je volwassen?

Volwassenheid als levensfase.
Idiosyncratische ontwikkeling: in de ontwikkeling van volwassenheid zijn bij iedereen wel overeenkomsten, maar individuele kenmerken zijn vaak groter dan de overeenkomsten. Tijdens het doorlopen van de ontwikkelingsfase worden deze vergroot.
Biologische invalshoek.
Juridische invalshoek. Wet kijkt of jij handelingsbekwaam bent, kun jij de gevolgen van je gedrag ..
Psychologische invalshoek. Volwassen als je een bepaalde identiteit hebt ontwikkeld. Individu met een eigenheid. Individu is in staat om eigen keuzes te maken, vaak los geworsteld van zijn eigen opvoedingsmilieu. Eigen keuzes maken, of je ouders het hier wel of niet mee eens zijn.
Sociologische invalshoek. Sociale economische invalshoek. Bent volwassen als je in de kern helemaal voor jezelf kunt zorgen . Eigen inkomen, sterker nog ook zelfs een bijdrage kunt leveren aan de gemeenschap. Geeft gedragsbeelden weer van volwassenheid. Voorbeeld: joh, gedraag je eens volwassen wordt er wel eens gezegd.
Verschillende invalshoeken om te kijken naar het begrip volwassenheid.

1.Fasen benadering.
Volwassenheid, Andriessen/ Marcoen.
Jong-volwassenheid (20 tot 35 jaar).
Midden-volwassenheid (30 tot 55 jaar).
Laat-volwassenheid (50 tot 65 jaar) à ‘laat-volwassenheid’.

Jong-volwassenheid.
Fase van het aankomen (20 tot 25 jaar). Aankomen in deze wereld.
Kernkeuzes voorbereiden:
Relaties, samenwonen.
Maatschappelijk identiteit: werk/opleiding.
Keuzes die je nu maakt hebben een enorme impact in je leven. Denk bijvoorbeeld aan je keuze voor je opleiding! Je kunt dan nog wel eens switchen, maar dit kan je niet blijven doen! Ben bezig met de consequenties van je keuzes en/of gedrag.

Fase van de ‘aansluiting’ (25 tot 30 jaar).
Kernkeuzes maken/ordenen.
Partnerkeuze à kinderen?
Man-vrouwrollen à wonen.
Sociaal netwerk à levensvisie/politiek.

Midden volwassenheid.
Fase van ‘rijping/settelen’ (30 tot 40 jaar).
Kernkeuzes verwezenlijken:
Droom wordt werkelijkheid.
Serieus worden.
Mondigheid.
Plaats in de samenleving.
Presentatiegericht: materialisme.
Status en erkenning.

Fase van de midlifecrisis/levenswending (35 tot 50 jaar).
Kernthema’s: relativering, lusteloosheid, onvervulde verlangens, huwelijksrelatie? Nieuwe relatie?

Fase van rijpheid à balans opmaken (45 tot 55 jaar).
Kernthema’s:
Zware verantwoording: overgang: klachten.
Tweede levenshelft: topprestaties carrière.
Lege nest syndroom: opmaken balans: synthese.

Climacterium (overgang).
Vrouwen: vrouwelijke hormoonproductie neemt af. Uitblijven menstruatie: memopauze genetische factor en wordt beïnvloed op bijvoorbeeld overgewicht, leef gedrag (roken), veelal biologische en psychologische klachten.
Feministische model. Kom op! Niks ervan, die vrouwen in de overgang moeten zich verenigen en positie behouden.
Bio psycho- socio-culturele model. Je moet vrouwen niet alleen lichamelijk benaderen, maar vanuit de hele context.
Biomedische model: ziekenhuizen wordt de overgang alleen als biologisch gezien, de klachten. Overgang heeft ook psycho sociaal culturele overgangen..

Mannen: climacterium virile.
Penopauze: psychosociale effecten: spanningen op het werk, relatieproblemen, afgedankt, nieuwe generatie.
Andropauze: daling testosteronniveau, daling libido: afwijking (soms veroorzaakt door diabetes).

De levenswende (dominantiewissel).
Crisis in de levensloop.
Erikson en de faseconflicten.
Diverse onderzoekers en de midlifecrisis.

De middelbare levensfase: de oriëntatie wijzigt.
Van extravert naar intravert?
Handhaven en overdracht (van ervaringen en wijsheid aan de nieuwe generatie)?
Van werk naar eigen leven? Vrije tijd en gezin wordt belangrijker.
Van materiële naar immateriële rijkdom.

Laat volwassenheid: overgang volwassenheid à vroege ouderdom.
Fase van ‘tweede levensontwerp (50 tot 65 jaar).
Kernthema’s:
Lege nest syndroom.
Verjongingsimpulsen.
Nieuwe hobby’s (tuinieren), werk wordt minder belangrijk.
Dominantie wissel.
Verhuizing.
Lichamelijke en psychische regressieverschijnselen.

TOETSVRAAG:
Benefit findings: waardevol zijn voor de nieuwe generatie. Nieuwe generatie komt advies aan jou vragen, jij hebt veel wijsheid en ervaring. Volwassenen kan een goede steun zijn voor de jong volwassenen.
Gerotranscendentie: wereld blijft nog altijd draaien als jij zelf dood bent. Geeft een relativerende kijk op het leven. De wereld draait niet alleen om jou, jij bent een onderdeel van de levenscyclus.

Van dualistisch naar relativistisch denken: het is niet zwart wit, als je in een slechte situatie zit dan komt er wel weer een goede situatie. Je ziet veel meer mogelijkheden om uit slechte situaties te komen. Beter incasseren door opgedane ervaring.

Geneerativiteit: je wilt dat de nieuwe generatie jou wijsheid overneemt als een soort erfenis. Ouderlijke: overdragen naar je kind van ouders.
Biologisch: als je zelf sterft en je hebt kinderen dan heb je toch nog iets nagelaten, wat betreft dna.
Arbeids: kennis opgedaan op je werk geeft je uit aan je junior collega à ook een soort erfenis.
Culturele en maatschappelijke: je inzet voor mindere doelgroepen. Niet ten behoeve voor jezelf maar voor anderen.

Kernconflicten in de volwassenheid. Erikson.
Ga je niet goed door deze fasen heen dan leid dit tot isolement, bitterheid, enzovoort.
NIET COMPLEET.

2. Life-events. Levensgebeurtenissen en het aanpassingsvermogen à personalistische benadering.
Individuele levensloop.
Gebeurtenissen die een beroep doen op het aanpassingsvermogen van mensen.

Dimensies:
Objectieve gebeurtenis – subjectieve beleving.
Normatief (gangbaar) dood van je ouders à niet normatief: niet gangbaar, dood van je kind.
Negatief – positief: stoornis (niet met een life event om kunnen gaan)– groeibevorderend (door een life event er sterker uitkomen).
Markeringspunt ( afbakening van een periode-proces, binnen levenscyclus. Voorbeeld : voor en na de oorlog.

3. De sociologische benadering à generalistische benadering.
Het maaktschappelijk verwachtingspatroon. Bepaalt de inrichting van het eigen leven.
NIET COMPLEET…

Fasen en opgaven in gezinsgeschiedenis.
Gezin zonder kinderen.
Met opgroeiende kinderen.
Met grote kinderen en met de zorg voor eigen ouders.
Zonder kinderen verder: lege nest.
Grootouder.

Fasen en opgaven in de werkgeschiedenis.
Volwassenen met een gezins en werk situatie: geconfronteerd worden met flexibel zijn en blijven, juist die flexibiliteit draagt ertoe bij dat je het verouderingsproces weet af te hebben: langer jong blijven.

Complete liefdes relatie: intimiteit, passie, inzet.
Recente thema’s anno 2014.
Ontgroening en vergrijzing, de babyboom gaat met pensioen (??) à krimp.
De sociale klok en de biologische klok.
Verantwoordelijkheid en prestatiedruk.
Sociaal-economische onzekerheden.
Toename diversiteit aan relatioevormen.

Globalis…. NIET COMPLEET. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten