HC 17:
culturele antropologie: diversiteit en gender, Marijke Sniekers.
Mannelijk
(plaatje alcohol) baard, gespierd.. beeld dat neer
wordt gezet hoe een man er uit zou moeten zien. Je houd van vechten, enzovoort.
Vrouwelijk (plaatje Bart Smit meisjes speelgoed), alle vrouwen poetsen, doen
boodschappen en koken. Doe vooral wat je moeder doet, zij is ook veel in het
huishouden bezig.
Plaatje
action men en Barbie: zo worden mannen en vrouwen in
de samenleving geprojecteerd.
Verwachtingen van mannen en vrouwen in de
samenleving. Ideaalbeelden en waar moet je naartoe groeien? Wat wordt hierover
in onze samenleving gezegd, uitgebeeld. En hoe zien deze beelden er werkelijk
uit? Hoe voldoe jij en de mensen uit de groepering aan dit beeld? Plaatjes zijn
stereo typerend.
Stereotypen:
zijn toch op zekere waarheden gebaseerd. Hoe mensen
zich kleden en gedragen.
Hoe doorbreek je nu die stereo typeringen
(songfestival vrouw met baard). Wat maakt dit los in onze maatschappij? Niet
alleen in Nederland maar ook in de hele wereld.
Dichotomie
of binaire structuur.
Plaatjes die net werden laten zien laat
zien dat wij in een land leven waarin een dichotomie bestaat tussen mannen of
vrouwen. Je bent of man of vrouw. Dichotomie is: een tweedeling. Er is een
tweedeling in onze samenleving je bent of vrouw of man, of Ken of Barbie. Dames
en heren toiletten. Dames en heren kappers, enzovoort.
Filmpje
Paul en Witteman..
Discussie over nature versus nurture. Ene
kant: vanuit onze hormonen , andere kant : nee het komt door hoe onze
samenleving in elkaar zit, beelden, wat mensen je leren, enzovoort
Gemeenschappelijk: gaan voor variatie,
pleiten voor diversiteit, iedereen alles aanbieden.
Is het gek dat meisje in de richting van
Barbie worden geduwd en andersom? Want er zijn veel mensen die niet bij deze
‘stereotypering’ passen.
In onze samenleving zijn ze hier niet zo
duidelijk in, het gaat bij social work niet over verschil over nurture en naturre,
maar wel over: hoe zit dit nu, bij deze groepering, hoe zit het bij deze
persoon, hoe komen de beelden van mannen en vrouwen, verwachtingen enzovoort in
uitdrukking in het leven van deze persoon? Welke rollen en patronen zijn er en
hoe wordt er mee om gegaan?
Geef iedereen alle mogelijkheden.
Niet alleen roze en blauw, er zijn nog veel
meer andere kleuren…
Mannen van mars en vrouwen van venus. Veel
boeken over geschreven, over verschillende culturen. Het gaat om de
uitdrukkingen van gender. Het is gebaseerd op biologie. Maar zelfs in de basis
van biologie zijn er veel verschillen. Basis van gender: biologie en de nature.
Wat hierbij belangrijk is om te erkennen
dat het niet gaan om het geslacht, het gaat er niet om dat je man of vrouw of
transseksueel bent, het gaat erom : hoe wordt er in de samenleving tegen aan
gekeken. Gender is niet iets vaststaan,
het is veranderlijk, cultureel en historisch bepaald. Cultureel: verschillen
tussen culturen heen. Historisch: verschilt per tijdsperk.
Plaatjes à Bart
Smit folder, jongetjes met hondjes en kappersspullen.
Toch vinden we dit raar, maar hoe komt dit
nu.
Gender is cultureel bepaald. Hoe mannen
zich kleden verschilt per cultuur.
In Nederland: mannen kunnen niet in een rok
naar school, en vrouwen wel in een broek naar school.
Gender is dus heel cultureel bepaalt! In Israël
moeten bijvoorbeeld allen vrouwen het leger in. Wij hebben bijvoorbeeld de
‘boyfriend’ jeans. En wij hebben het beeld van ‘de zakenvrouw’ in een net pak
(met een broek i.p.v. een rok).
Subcultureel, verschillen ontkennen of
overdrijven.
Gender is veranderlijk door jaren heen,
historisch bepaald. Ideeën over mannen en vrouwen verschillen door de jaren
heen (voorbeeld: tot 1920 mochten alleen mannen stemmen). En pas in 2013 werd door
de SVP gedoogd dat een vrouw zich verkiesbaar stelde. Ruim 100 jaar overheen
gegaan om dit gelijk te trekken en nog steeds zijn veel mannen het er niet mee
eens.
Gender patronen worden doorgegeven in
socialisatieproces. Er worden je bepaalde dingen aangeleerd wat je wel en niet
mag doen en al het andere dat je misschien toch soms doen dat dat soms een
beetje ‘gek’ is.
Door de wet verboden: beauty contest in
Frankrijg: veel te vroeg een lust object maken van jonge kinderen (meisjes).
Samenlevingen gaat hier ook anders mee om.
3
gender niveaus.
Symbolisch
niveau:
Mannelijke kostwinnaar: zorgt voor geld in
het huishouden, brood, fulltime baan, zorgt alleen zondag voor het gezin,
Barbie en Ken, enzovoort.
In veel verschillende landen, vrouwen
worden op bepaalde momenten van hun helven als onrein gezien: ongesteld,
zwanger, net bevallen à geen eten meer koken, geen seks meer hebben, niet in de buurt van
familie, soms letterlijk opgesloten. Gebaseerd op biologie.
-
Onderzoek het symbolische binnen
jouw doelgroep.
Vrouwen: make up wordt geaccepteerd, bij
mannen niet.
Asielzoekers: hebben vaak blauwe nagellak,
als ze naar Nederland willen dragen ze blauwe nagellak, naar Duitsland rode
nagellak. Wat normaal symbool speelt voor vrouwelijkheid heeft hier een hele
andere rol.
Structureel
institutioneel niveau.
Welke regels zijn er om de dichotomie in
stand te houden of juist tegen te gaan?
Onze wetgeving over homo zaken worden in
andere landen heel anders toegepast à denk aan het
homohuwelijk.
Dit niveau lijkt in NL goed geregeld te
zijn, maar heel vaak zie je voorbeelden dat dit niet zo is.
Voorbeeld : contract niet verlangen i.v.m.
zwangerschap of niet ontslaan i.v.m. zwangerschap.
Dit niveau zorgt ervoor dat sommige vrouwen
in bepaalde landen geen auto mogen rijden enzovoort.
Hoe komt het dat er bijvoorbeeld veel meer
‘blijf van mijn lijf huizen’ voor vrouwen dan voor mannen zijn? Voor mannen is
het juist lastiger om naar zoiets toe te stappen omdat hun ‘stoer’ moeten zijn.
Onderzoek het institutionele binnen jouw
doelgroep (ouderen).
Social Work wordt gezien als een vrouwen
opleiding.
Subjectief/individueel
niveau.
Wat is typisch mannelijk en vrouwelijk en
hoe houden wij ons aan deze beelden? Voorbeeld: mannen hebben kort haar en
vrouwen hebben lang haar. Individuele keuzes: hou je je hieraan of juist niet?
Variatie ontdekken en analyseren.
Gender = ook verschillen onder mannen en
vrouwen in plaats van alleen tussen mannen en vrouwen.
Aansluiting diversiteit cirkel: etniciteit,
levensbeschouwing, klasse.
Gender = ook onderliggende processen, die
juist uitgaan van gedeelde competenties.
Inter sectioneel, belangrijk bij gender à waar het
een strijd wordt, daar gaat het verkeerd. He tis niet erg dat er verschillen
zijn, maar het gaat verkeerd als er een strijd ontstaat een hirarchie, als de
een zogenaamd beter is als de ander. Komt ook naar voren bij de medische wereld:
hiërarchie en waardering.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten