maandag 12 mei 2014

HR 17 Culturele antropologie en diversiteit 4

HC 17: culturele antropologie: diversiteit en gender, Marijke Sniekers.

Mannelijk (plaatje alcohol) baard, gespierd.. beeld dat neer wordt gezet hoe een man er uit zou moeten zien. Je houd van vechten, enzovoort.
Vrouwelijk (plaatje Bart Smit meisjes speelgoed), alle vrouwen poetsen, doen boodschappen en koken. Doe vooral wat je moeder doet, zij is ook veel in het huishouden bezig.
Plaatje action men en Barbie: zo worden mannen en vrouwen in de samenleving geprojecteerd.
Verwachtingen van mannen en vrouwen in de samenleving. Ideaalbeelden en waar moet je naartoe groeien? Wat wordt hierover in onze samenleving gezegd, uitgebeeld. En hoe zien deze beelden er werkelijk uit? Hoe voldoe jij en de mensen uit de groepering aan dit beeld? Plaatjes zijn stereo typerend.

Stereotypen: zijn toch op zekere waarheden gebaseerd. Hoe mensen zich kleden en gedragen.
Hoe doorbreek je nu die stereo typeringen (songfestival vrouw met baard). Wat maakt dit los in onze maatschappij? Niet alleen in Nederland maar ook in de hele wereld.

Dichotomie of binaire structuur.
Plaatjes die net werden laten zien laat zien dat wij in een land leven waarin een dichotomie bestaat tussen mannen of vrouwen. Je bent of man of vrouw. Dichotomie is: een tweedeling. Er is een tweedeling in onze samenleving je bent of vrouw of man, of Ken of Barbie. Dames en heren toiletten. Dames en heren kappers, enzovoort.

Filmpje Paul en Witteman..
Discussie over nature versus nurture. Ene kant: vanuit onze hormonen , andere kant : nee het komt door hoe onze samenleving in elkaar zit, beelden, wat mensen je leren, enzovoort
Gemeenschappelijk: gaan voor variatie, pleiten voor diversiteit, iedereen alles aanbieden.
Is het gek dat meisje in de richting van Barbie worden geduwd en andersom? Want er zijn veel mensen die niet bij deze ‘stereotypering’ passen.
In onze samenleving zijn ze hier niet zo duidelijk in, het gaat bij social work niet over verschil over nurture en naturre, maar wel over: hoe zit dit nu, bij deze groepering, hoe zit het bij deze persoon, hoe komen de beelden van mannen en vrouwen, verwachtingen enzovoort in uitdrukking in het leven van deze persoon? Welke rollen en patronen zijn er en hoe wordt er mee om gegaan?

Geef iedereen alle mogelijkheden.
Niet alleen roze en blauw, er zijn nog veel meer andere kleuren…
Mannen van mars en vrouwen van venus. Veel boeken over geschreven, over verschillende culturen. Het gaat om de uitdrukkingen van gender. Het is gebaseerd op biologie. Maar zelfs in de basis van biologie zijn er veel verschillen. Basis van gender: biologie en de nature.
Wat hierbij belangrijk is om te erkennen dat het niet gaan om het geslacht, het gaat er niet om dat je man of vrouw of transseksueel bent, het gaat erom : hoe wordt er in de samenleving tegen aan gekeken.  Gender is niet iets vaststaan, het is veranderlijk, cultureel en historisch bepaald. Cultureel: verschillen tussen culturen heen. Historisch: verschilt per tijdsperk.

Plaatjes à Bart Smit folder, jongetjes met hondjes en kappersspullen.
Toch vinden we dit raar, maar hoe komt dit nu.
Gender is cultureel bepaald. Hoe mannen zich kleden verschilt per cultuur.

In Nederland: mannen kunnen niet in een rok naar school, en vrouwen wel in een broek naar school.
Gender is dus heel cultureel bepaalt! In Israël moeten bijvoorbeeld allen vrouwen het leger in. Wij hebben bijvoorbeeld de ‘boyfriend’ jeans. En wij hebben het beeld van ‘de zakenvrouw’ in een net pak (met een broek i.p.v. een rok).
Subcultureel, verschillen ontkennen of overdrijven.
Gender is veranderlijk door jaren heen, historisch bepaald. Ideeën over mannen en vrouwen verschillen door de jaren heen (voorbeeld: tot 1920 mochten alleen mannen stemmen). En pas in 2013 werd door de SVP gedoogd dat een vrouw zich verkiesbaar stelde. Ruim 100 jaar overheen gegaan om dit gelijk te trekken en nog steeds zijn veel mannen het er niet mee eens.
Gender patronen worden doorgegeven in socialisatieproces. Er worden je bepaalde dingen aangeleerd wat je wel en niet mag doen en al het andere dat je misschien toch soms doen dat dat soms een beetje ‘gek’ is.
Door de wet verboden: beauty contest in Frankrijg: veel te vroeg een lust object maken van jonge kinderen (meisjes). Samenlevingen gaat hier ook anders mee om.

3 gender niveaus.
Symbolisch niveau: 
Mannelijke kostwinnaar: zorgt voor geld in het huishouden, brood, fulltime baan, zorgt alleen zondag voor het gezin, Barbie en Ken, enzovoort.
In veel verschillende landen, vrouwen worden op bepaalde momenten van hun helven als onrein gezien: ongesteld, zwanger, net bevallen à geen eten meer koken, geen seks meer hebben, niet in de buurt van familie, soms letterlijk opgesloten. Gebaseerd op biologie.
-          Onderzoek het symbolische binnen jouw doelgroep.
Vrouwen: make up wordt geaccepteerd, bij mannen niet.
Asielzoekers: hebben vaak blauwe nagellak, als ze naar Nederland willen dragen ze blauwe nagellak, naar Duitsland rode nagellak. Wat normaal symbool speelt voor vrouwelijkheid heeft hier een hele andere rol.

Structureel institutioneel niveau.
Welke regels zijn er om de dichotomie in stand te houden of juist tegen te gaan?
Onze wetgeving over homo zaken worden in andere landen heel anders toegepast à denk aan het homohuwelijk.
Dit niveau lijkt in NL goed geregeld te zijn, maar heel vaak zie je voorbeelden dat dit niet zo is.
Voorbeeld : contract niet verlangen i.v.m. zwangerschap of niet ontslaan i.v.m. zwangerschap.
Dit niveau zorgt ervoor dat sommige vrouwen in bepaalde landen geen auto mogen rijden enzovoort.
Hoe komt het dat er bijvoorbeeld veel meer ‘blijf van mijn lijf huizen’ voor vrouwen dan voor mannen zijn? Voor mannen is het juist lastiger om naar zoiets toe te stappen omdat hun ‘stoer’ moeten zijn.

Onderzoek het institutionele binnen jouw doelgroep (ouderen).
Social Work wordt gezien als een vrouwen opleiding.

Subjectief/individueel niveau.
Wat is typisch mannelijk en vrouwelijk en hoe houden wij ons aan deze beelden? Voorbeeld: mannen hebben kort haar en vrouwen hebben lang haar. Individuele keuzes: hou je je hieraan of juist niet?

Variatie ontdekken en analyseren.
Gender = ook verschillen onder mannen en vrouwen in plaats van alleen tussen mannen en vrouwen.

Aansluiting diversiteit cirkel: etniciteit, levensbeschouwing, klasse.
Gender = ook onderliggende processen, die juist uitgaan van gedeelde competenties.


Inter sectioneel, belangrijk bij gender à waar het een strijd wordt, daar gaat het verkeerd. He tis niet erg dat er verschillen zijn, maar het gaat verkeerd als er een strijd ontstaat een hirarchie, als de een zogenaamd beter is als de ander. Komt ook naar voren bij de medische wereld: hiërarchie en waardering. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten