Terugblik/
vooruitblik verslag
A
Een beschrijving van datgene wat jullie over de groepering hebben geleerd
Binnen
onze subgroep waren de meningen over ouderen verschillend. Dit kwam doordat we
allemaal verschillende ervaringen hebben op gedaan, zowel positief als minder
positief. Zo heeft iedereen van ons een opa- of omafiguur, waar we allemaal
positief over zijn. Echter is iedere oudere anders en is er verschil in
diversiteit. Hoe verderweg een oudere van ons stond, hoe minder goed het beeld over de oudere was. Zo dachten we dat ze allemaal wat langzamer zijn, wel vaker klagen en het altijd
beter weten. Toen we te horen kregen dat we deze periode de groepering ouderen
toegewezen kregen, waren wij hier niet zo enthousiast over. De reden hiervan
was dat het ons niet zo’n uitdaging leek en we dus wel degelijk een (onbewust) vooroordeel hadden.
We
hebben verschillende stappen ondernomen om de groepering ouderen beter te leren
kennen en om zo goed mogelijk te kunnen oriënteren. Zo zijn we met zijn allen een dag
de praktijk in geweest, we hebben namelijk een dag mee gelopen tijdens een
activiteitendag binnen het verzorgingstehuis. We vonden het een hele
interessante dag, waar we veel verschillende ouderen hebben gezien en
gesproken. Hierdoor is onze beeldvorming over ouderen positief
veranderd. We hebben gezien dat niet alle oudere langzaam zijn of klagen. Zij proberen er nog het beste van
te maken, ondanks dat zij verminderende lichamelijke en psychische functies hebben.
Daarnaast
hadden we de opdracht gekregen om een interview te houden met een oudere.
Tijdens dit interview stond de diversiteitcirkel centraal, waardoor we vanuit 8
dimensies naar een persoon keken. We hebben er bewust voor gekozen om een
oudere te interviewen die we niet persoonlijk konden. Op deze manier konden we verder kijken dan onze eigen familie/kring. Dit interview hebben we allemaal als een
mooi leermoment ervaren, waarbij we ons bewust zijn geworden van de verschillen
tussen ouderen en onze eigen vooroordelen. Zo hebben we ingezien dat je niet
alleen na een groepering moet kijken maar ook naar een individu als een uniek
persoon.
Er
kan dus gesteld worden dat onze beeldvorming positief veranderd is en
dat we onze vooroordelen bijgesteld hebben!
We
hebben ons de afgelopen weken verdiept in verschillende theorieën. Zo hebben we
uit ieder hoorcollege relevante informatie gehaald die betrekking heeft op onze
doelgroep. Door deze theorieën zijn we bewust geworden van een stukje voorgeschiedenis van ouderen, de ontwikkelingsfase van de ouderen en welke
kernthema’s hierin centraal staan.
Daarnaast hebben we ons verdiept in actueel nieuws over ouderen. Deze actuele nieuwsberichten staan ook verwerkt op onze blog.
We
hebben de hoorcollege opdrachten samen bekeken en hieruit opdrachten gemaakt
die bijdrage leveren aan onze doelgroep.
Ook
hebben we ons verdiept in welk beeld de maatschappij over ouderen heeft. Op
deze manier zijn we er achter gekomen dat de beeldvorming vanuit de
maatschappij verschillend is, maar toch grotendeels negatief. Zo worden ouderen
vaker gezien als boventallig omdat zij geen actieve bijdrage leveren in de
maatschappij maar wel geld kosten.
Zoals
hierboven al eerder omschreven hebben zijn we twee keer de praktijk in geweest.
Namelijk bij het verzorgingstehuis en ieder individueel met haar informant voor
het interview. Met de uitkomsten van het interview hebben we voldoende
informatie en ervaringen op gedaan om te weten waar we het over willen hebben
tijdens de manifestatie.
HC: Agogiek
Contact hypothese: Contact tussen (etnische) groepen leidt tot afname van vooroordelen en discriminatie.
Contact hypothese: Contact tussen (etnische) groepen leidt tot afname van vooroordelen en discriminatie.
Essentiële
voorwaarden om positief om te gaan met diversiteit:
- Wil
het contact je iets opleveren (verdiepend zijn) dan moet er sprake zijn van gelijke
status.
- Hoe meer gelijke status hoe meer gelijke kansen je hebt, hoe meer kans op goed contact.
- Het is van belang dat je eigen vooroordelen weg laat en op een positieve manier met diversiteit om gaat. (Craynest, P. 2013).
- Hoe meer gelijke status hoe meer gelijke kansen je hebt, hoe meer kans op goed contact.
- Het is van belang dat je eigen vooroordelen weg laat en op een positieve manier met diversiteit om gaat. (Craynest, P. 2013).
HC: Culturele
Antropologie
Vanuit de diversiteit cirkel bekijk je iemand als een uniek individu en je bent je er bewust van dat er verschillen zijn tussen mensen. Soms
zijn deze verschillen zichtbaar, zoals leeftijd, handicap, huidskleur en of je
man of vrouw bent. Soms zijn ze minder duidelijk: etniciteit, geloofsovertuiging
of seksuelevoorkeur’ We willen de 8 demensie volgen om zo breed mogelijk naar de client te kijken als unieke persoon. (movisie,2012).
HC: Diversiteit
en gerontagogiek
Bij Gerontagogiek willen wij kijken vanuit de ontwikkelingsfase waar onze doelgroep zich in bevind. Hieronder staan de fases van onze doelgroep beschreven. het is van belang dat je weet in welke fase je doelgroep zich bevindt. zo kan je rekening houden met de fases waarin de cliënt inzicht bevindt.
Er zijn verschillende fases in de ouderdom namelijk :
De
oudere volwassene: “late adulthood"- Vroege
ouderdom (65-75 jaar)
- Hoge ouderdom (75 jaar en verder…)
- Hoge ouderdom (75 jaar en verder…)
Vroege ouderdom (65-75 jaar)
Belangrijke punten in deze leeftijdsfase:
Belangrijke punten in deze leeftijdsfase:
- Pensionering
met 65 jaar. Dit betekent een nieuwe fasen in het leven je moet een nieuwe
invulling geven aan je leven. Ook de confrontatie aangaan met het verliezen van
mensen die je dierbaar zijn.
- Grootouders
à kleinkinderen
- Verlies
/ rouw
Hoge ouderdom (75 jaar en verder)
Belangrijke punten in deze leeftijdsfase:
- Afhankelijkheid / beperkingen.
- Verlies partner / familieleden.
- Voldoening , aanvaarding versus wanhoop.
Belangrijke punten in deze leeftijdsfase:
- Afhankelijkheid / beperkingen.
- Verlies partner / familieleden.
- Voldoening , aanvaarding versus wanhoop.
- Toenamen
van beperking en het inleven van autonomie en het verlies van het verlies van
de partner zet door. Wanneer dit allemaal niet lukt leidt dit vaak tot wanhoop.
Het is belangrijk om met de volgende demensies rekening te houden:
- Objectieve gebeurtenis: Je kijkt er vrij nuchter tegen een
ernstige gebeurtenis aan
,voorbeeld wat er nog allemaal geregeld moet worden.
Subjectieve beleving: hoe mensen de live events
beleven.
- Normatief gangbaar: een ouder persoon verliest zijn ouder
Niet normatief gangbaar
- Normatief gangbaar: een ouder persoon verliest zijn ouder
Niet normatief gangbaar
2 soorten
ouderen:
- Vooroorlogse of stille generatie of ook wel te noemen dank-je-wel-generatie. Deze generatie is erg dankbaar en weten heel veel te waarderen.- Protest generatie of ook wel te noemen deBabyboomers. Deze ouderen zijn niet gemakkelijk in de zin van dat ze alles accepteren. Ze zijn namelijk opgegroeid in de tijd dat zelfontwikkeling en ontplooiing plaats vond.
- Vooroorlogse of stille generatie of ook wel te noemen dank-je-wel-generatie. Deze generatie is erg dankbaar en weten heel veel te waarderen.- Protest generatie of ook wel te noemen deBabyboomers. Deze ouderen zijn niet gemakkelijk in de zin van dat ze alles accepteren. Ze zijn namelijk opgegroeid in de tijd dat zelfontwikkeling en ontplooiing plaats vond.
C
Vooruit blik op de manifestatie
Uit
onze oriëntatie en ons interview zijn een aantal mogelijke krachten gekomen waar we iets
mee willen doen tijdens de manifestatie :
- Doorzettingsvermogen
- Wijsheid
- Kunt geloven in iets
- Dankbaarheid
- Aanpassingsvermogen
- Zorgvuldigheid
- Van jezelf houden
- Bereid om nieuwe dingen te leren
- Wijsheid
- Kunt geloven in iets
- Dankbaarheid
- Aanpassingsvermogen
- Zorgvuldigheid
- Van jezelf houden
- Bereid om nieuwe dingen te leren
Naast
deze krachten willen we ook naar voren brengen tijdens de manifestatie hoe de
ouderen zelf graag gezien willen worden. Dit willen we doen door een stukje
drama toe te voegen, waardoor we hun visuele beeld prikkelen en dat er
interactie ontstaat met het publiek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten