Terugblik/vooruitblik


Terugblik/ vooruitblik verslag

A Een beschrijving van datgene wat jullie over de groepering hebben geleerd

Binnen onze subgroep waren de meningen over ouderen verschillend. Dit kwam doordat we allemaal verschillende ervaringen hebben op gedaan, zowel positief als minder positief. Zo heeft iedereen van ons een opa- of omafiguur, waar we allemaal positief over zijn. Echter is iedere oudere anders en is er verschil in diversiteit. Hoe verderweg een oudere van ons stond, hoe minder goed het beeld over de oudere was. Zo dachten we dat ze allemaal wat langzamer zijn, wel vaker klagen en het altijd beter weten. Toen we te horen kregen dat we deze periode de groepering ouderen toegewezen kregen, waren wij hier niet zo enthousiast over. De reden hiervan was dat het ons niet zo’n uitdaging leek en we dus wel degelijk een (onbewust) vooroordeel hadden.

We hebben verschillende stappen ondernomen om de groepering ouderen beter te leren kennen en om zo goed mogelijk te kunnen oriënteren. Zo zijn we met zijn allen een dag de praktijk in geweest, we hebben namelijk een dag mee gelopen tijdens een activiteitendag binnen het verzorgingstehuis. We vonden het een hele interessante dag, waar we veel verschillende ouderen hebben gezien en gesproken. Hierdoor is onze beeldvorming over ouderen positief veranderd. We hebben gezien dat niet alle oudere langzaam zijn of klagen. Zij proberen er nog het beste van te maken, ondanks dat zij verminderende lichamelijke en psychische functies hebben. 

Daarnaast hadden we de opdracht gekregen om een interview te houden met een oudere. Tijdens dit interview stond de diversiteitcirkel centraal, waardoor we vanuit 8 dimensies naar een persoon keken. We hebben er bewust voor gekozen om een oudere te interviewen die we niet persoonlijk konden. Op deze manier konden we verder kijken dan onze eigen familie/kring. Dit interview hebben we allemaal als een mooi leermoment ervaren, waarbij we ons bewust zijn geworden van de verschillen tussen ouderen en onze eigen vooroordelen. Zo hebben we ingezien dat je niet alleen na een groepering moet kijken maar ook naar een individu als een uniek persoon.

Er kan dus gesteld worden dat onze beeldvorming positief veranderd is en dat we onze vooroordelen bijgesteld hebben!

 B Een zelfbeoordeling

We hebben ons de afgelopen weken verdiept in verschillende theorieën. Zo hebben we uit ieder hoorcollege relevante informatie gehaald die betrekking heeft op onze doelgroep. Door deze theorieën zijn we bewust geworden van een stukje voorgeschiedenis van ouderen, de ontwikkelingsfase van de ouderen en welke kernthema’s hierin centraal staan.


Daarnaast hebben we ons verdiept in actueel nieuws over ouderen. Deze actuele nieuwsberichten staan ook verwerkt op onze blog.

We hebben de hoorcollege opdrachten samen bekeken en hieruit opdrachten gemaakt die bijdrage leveren aan onze doelgroep.


Ook hebben we ons verdiept in welk beeld de maatschappij over ouderen heeft. Op deze manier zijn we er achter gekomen dat de beeldvorming vanuit de maatschappij verschillend is, maar toch grotendeels negatief. Zo worden ouderen vaker gezien als boventallig omdat zij geen actieve bijdrage leveren in de maatschappij maar wel geld kosten.

Zoals hierboven al eerder omschreven hebben zijn we twee keer de praktijk in geweest. Namelijk bij het verzorgingstehuis en ieder individueel met haar informant voor het interview. Met de uitkomsten van het interview hebben we voldoende informatie en ervaringen op gedaan om te weten waar we het over willen hebben tijdens de manifestatie.


Daarnaast willen wij de volgende HC'S met daarbijde behorende theorieën gebruiken voor ons draaiboek en manifestatie.


HC: Agogiek
Contact hypothese: Contact tussen (etnische) groepen leidt tot afname van vooroordelen en discriminatie. 
Essentiële voorwaarden om positief om te gaan met diversiteit:
- Wil het contact je iets opleveren (verdiepend zijn) dan moet er sprake zijn van gelijke status.
- Hoe meer gelijke status hoe meer gelijke kansen je hebt, hoe meer kans op goed contact. 
- Het is van belang dat je eigen vooroordelen weg laat en op een positieve manier met diversiteit om gaat.  (Craynest, P. 2013).


HC: Culturele Antropologie 
Vanuit de diversiteit cirkel bekijk je iemand als een uniek individu en je bent je er bewust van dat er verschillen zijn tussen mensen. Soms zijn deze verschillen zichtbaar, zoals leeftijd, handicap, huidskleur en of je man of vrouw bent. Soms zijn ze minder duidelijk: etniciteit, geloofsovertuiging of seksuelevoorkeur’ We willen de 8 demensie volgen om zo breed mogelijk naar de client te kijken als unieke persoon.  (movisie,2012).



Kenmerken van intersectioneel denken.

De diversiteitscirkel als cirkel van uitsluiting.


HC: Diversiteit en gerontagogiek
Bij Gerontagogiek willen wij kijken vanuit de ontwikkelingsfase waar onze doelgroep zich in bevind. Hieronder staan de fases van onze doelgroep beschreven. het is van belang dat je weet in welke fase je doelgroep zich bevindt. zo kan je rekening houden met de fases waarin de cliënt inzicht bevindt.


Er zijn verschillende fases in de ouderdom namelijk :
De oudere volwassene: “late adulthood"- Vroege ouderdom (65-75 jaar)
- Hoge ouderdom (75 jaar en verder…)

Vroege ouderdom (65-75 jaar)
Belangrijke punten in deze leeftijdsfase:

- Pensionering met 65 jaar. Dit betekent een nieuwe fasen in het leven je moet een nieuwe invulling geven aan je leven. Ook de confrontatie aangaan met het verliezen van mensen die je dierbaar zijn.
- Grootouders à kleinkinderen
- Verlies / rouw

Hoge ouderdom (75 jaar en verder)
Belangrijke punten in deze leeftijdsfase:
- Afhankelijkheid / beperkingen.
- Verlies partner / familieleden.
- Voldoening , aanvaarding versus wanhoop.
- Toenamen van beperking en het inleven van autonomie en het verlies van het verlies van de partner zet door. Wanneer dit allemaal niet lukt leidt dit vaak tot wanhoop.

Het is belangrijk om met de volgende demensies rekening te houden:

- Objectieve gebeurtenis: Je kijkt er vrij nuchter tegen een ernstige gebeurtenis aan ,voorbeeld wat er nog allemaal geregeld moet worden. Subjectieve beleving: hoe mensen de live events beleven.
- Normatief gangbaar: een ouder persoon verliest zijn ouder
Niet normatief gangbaar 

2 soorten ouderen:
- Vooroorlogse of stille generatie of ook wel te noemen dank-je-wel-generatie. Deze generatie is erg dankbaar en weten heel veel te waarderen.- Protest generatie of ook wel te noemen deBabyboomers. Deze ouderen zijn niet gemakkelijk in de zin van dat ze alles accepteren. Ze zijn namelijk opgegroeid in de tijd dat zelfontwikkeling en ontplooiing plaats vond.


C Vooruit blik op de manifestatie

Uit onze oriëntatie en ons interview zijn een aantal mogelijke krachten gekomen waar we iets mee willen doen tijdens de manifestatie :

-      Doorzettingsvermogen
- Wijsheid
- Kunt geloven in iets
- Dankbaarheid
- Aanpassingsvermogen
- Zorgvuldigheid
- Van jezelf houden
- Bereid om nieuwe dingen te leren




Naast deze krachten willen we ook naar voren brengen tijdens de manifestatie hoe de ouderen zelf graag gezien willen worden. Dit willen we doen door een stukje drama toe te voegen, waardoor we hun visuele beeld prikkelen en dat er interactie ontstaat met het publiek.

 Als laatste willen we ook een informatief stukje terug laten komen in onze manifestatie, denk hierbij aan de theorie uit de hoorcolleges die we een creatieve vorm over brengen in bijvoorbeeld wist je dat je of oma weet raad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten