donderdag 5 juni 2014

Hoorcollege opdracht 3 Psychologie en Diversiteit

Hoorcollege 3 Psychologie en Diversiteit

Naar aanleiding van het gegeven hoorcollege hebben wij er voor gekozen om twee uitgekozen modellen toe te passen op één persoon uit de doelgroep ouderen. Op deze manier laten we zien dat je op verschillende manieren naar een persoon kan kijken. 

We hebben ook modellen op onszelf toegepast, echter hebben wij ervoor gekozen om deze wegens privacy niet te publiceren. Onze tutor kan de persoonlijke modellen vinden op ons dropbox account. 














BPS + Model :



Ring 1:Sociaal maatschappelijke factoren
De afdelingen 3 op ave Maria is verzorgingsafdeling die verdeeld is in twee afdelingen. De ene afdeling is voor de somatische cliënten en de andere is een gesloten afdeling voor de PG cliënten. Ik zit voornamelijk op de PG afdeling. Ik zal hieronder ook de PG afdeling beschrijven.
PG afdeling is bedoeld voor cliënten met psychogeriatrische problemen. De cliënten van afdeling PG hebben een vorm van dementie die vaak gepaard gaat met complexe problemen. Dit is een gesloten afdeling, waar 10 cliënten wonen. Iedere cliënt heeft een eigen doelenkaart/zorgplan. Dit betekent dat de cliënten zelf niet meer instaat zijn om hun dagbestedingsplan op te stellen. In een zorgplan worden doelen opgesteld en daarmee gaan personeel/familielid mee aan de slag. Om de 6 maanden wordt dit geëvalueerd
De cliënten binnen een PG afdelingen hebben een vast dagprogramma. Zoals eetmomenten, rustmomenten en dagbesteding. De activiteiten die je met deze doelgroep kan doen is heel beperkt. Denk hierbij aan individueel activiteit. Omdat de cliënten heel ver in hun dementie zijn, is het belangrijk dat je bij deze doelgroep kijkt naar individu en aan de hand daarvan enkele bijpassende activiteiten uit te voeren. Bij mensen met een dementie is het zoveel mogelijk de zintuigen laten prikkelen. Denk hierbij aan snoezelen.


Ring 2: (ped)agogisch en systeemtheoretisch perspectief.
De cliënten van PG maken deel uit van een familiesysteem. Dit is ook per cliënt verschillend. De ene cliënt krijgt iedere week bezoek van dochter/zoon of andere familieleden. Maar de andere weer een keer in de maand of alleen met verjaardagen. Dit kan komen doordat de familie het moeilijk vindt om hun moeder/vader zo zien te veranderen in de loop van de tijd. Verder zijn er voor iedere cliënt in het zorgplan doelen opgesteld die door verpleging, huisarts, psycholoog, ergotherapeut, fysiotherapeut, diëtist, logopedist, activiteitenbegeleiding worden uitgevoerd.
De cliënten van afdeling PG maken veel deel uit:·Groepssysteem: Dit houdt in dat iedere cliënt deel neemt aan de gezamenlijke maaltijden. Dit wordt gedaan 3 keer per dag. Ook is er koffie/thee momenten waar de cliënten gezamenlijk deel nemen. De cliënten kunnen deel nemen aan dagactiviteiten dit kan kienen zijn of iets bakken. Maar ook een activiteit waarbij je hun zintuigen kan prikkelen. 

Ring 3: Gedragsmatig cognitief
De cliënten die binnen de PG afdeling van ave Maria wonen hebben allerlei verschillende problematieken die het optimaal functioneren kunnen belemmeren. Ik zal een paar van deze problematieke toelichten.
Op lichamelijk gebied:
Spier en bot klachten( zwakker botten, verminderde spierkracht)
Darmen, blaas en huid( incontinentie, dunner huid)
Organen(slechte werkend lever, maag en nieren)
Zenuwstelsel(minder reactievermogen)
Auto-immuumsysteem( gevoelig voor infectieziektes, minder weerstand)
Zintuigen( slecht zien, horen, proeven, ruiken en tasten.
Veel voorkomende ziektes die bij ouderen voorkomen denk aan:
 Ouderdomsdiabetes (suikerziekte)
Trombose(te hoge bloeddruk)
Hypertensie(te hoge bloeddruk
Staat( troebel aan de ooglens)
Aandoening van de hersenen( CVA, hersenbloeding, hersenbloeding, herseninfarct)
De cliënten hebben ook vaak op geestelijk gebied te maken. Dit wil zeggen dat ze cognitief achteruit gaan in hun dagelijkse functionering.
Dementie:Dementie is een proces waarbij de hersenfuncties achteruitgaan. Het wordt veroorzaakt door onherstelbare aantasting van de hersenen. Dementie kenmerkt zich door een geleidelijke achteruitgang van het geestelijk functioneren. Het is een aandoening die bestaat uit meerdere stoornissen, waarbij het geheugenverlies meestal voorop staat. Wanneer aandoening zo ernstig is dat de persoon niet meer als voorheen in de maatschappij kan functioneren, is er sprake van dementie(steen,2009).
Vormen van dementie:
De ziekte van Alzheimer( verschillende soorten schadelijk eiwitten in de hersenen)
Lewy body dementie(LBD) (waanvoorstellingen en hallucinaties treden op)
Vasculair dementie beschadiging aan de bloedvaten of een afwijking in de bloedtoevoer naar de hersenen)
Overige vormen( sprake van meer oorzaken van dementie)(steen,2009).

Ring 4: De persoonlijke geschiedenis en achtergrond
Ik loop stage op de PG afdeling van Ave Maria. Hier wonen in totaal 10 cliënten met verschillende soorten geschiedenis en achtergrond. Hieronder beschrijf ik de cliënt met wie ik de activiteit ga uitvoeren:
Cliënt is een 78 jarige weduwe vrouw. Ze komt uit een gezin van 4 kinderen. De sfeer binnen het gezin was goed. De cliënt is getrouwd en ze kreeg 2 zonen met haar echtgenoot. Cliënt is zelfstandige kapster geweest. 1981 heeft haar man zelfmoord gepleegd.
Cliënt heeft in 1998 haar 1ste CVA gehad en in 2007 een recidief CVA met volledig hemibeeld links. Mevrouw zit in een aangepaste rolstoel.
Hecht veel waarde aan vaste gewoontes en structuur. De cliënt kan snel van slag raken als zaken anders lopen dan ze gewend is. Is dan soms moeilijk af te leiden. De cliënt heeft hierdoor een vaste plek in de woonkamer, de cliënt is vaak wat in zichzelf gekeerd en doet niet graag mee met de groepsactiviteit. De cliënt is snel overprikkeld. Cliënt heeft moeite met contact te maken met de medebewoners. Wel vindt de cliënt het fijn om zo vaak mogelijk door dezelfde verzorgende geholpen te worden.

Ring 5 en 6: Biologisch nurture en nature perspectief:
Nurture:  Alle eigenschappen van het individu zijn bepaald door opvoeding, met name door de leefomgeving (Nature-nature-debat, 2013).
Als we kijken naar mijn cliënt. Is er niet veel bekend over de voorgeschiedenis. De informatie is uit het zorgdossier gehaald;
Mevrouw komt uit een gezin van 4 kinderen. Mevrouw heeft een normaal leven gehad binnen het gezin, de sfeer binnen het gezin was goed. Mevrouw is zelfstandige kapster geweest, heeft een eigen zaak gehad. 1981 heeft de man van mevrouw zelfmoord gepleegd. De zelfmoord van haar man heeft een hele grote invloed gehad op haar verdere functioneren. Er wordt niet veel gepraat over de zelfmoord van haar man, door haar, maar ook niet door de familie. In 2007 is het uit een onderzoek gebleken dat mevrouw aan Alzheimer dementie leidt. Enkele jaren geleden is mevrouw opgenomen in ave Maria. Mevrouw is katholiek gelovig. Ze gaat ook graag naar de kapel om een kaarsje aan te steken en te bidden.
Nature: Alle eigenschappen van het individu zijn bepaald door aanleg, het genetisch materiaal. (Nature-nature-debat, 2013).
Mevrouw is niet geboren met een dementie, dementie is vastgesteld in 2007 door een onderzoek. Mevrouw zit op dit moment in het tweede stadium: Het korte termijn geheugen functioneert matig. Mevrouw heeft geen besef van tijd/ dag. Wel herkent ze bepaalde familieleden wel. Mevrouw heeft een vaste en duidelijke structuur nodig. Mevrouw is bekend met stemmingswisselingen. Ze kan op zulke momenten heel fel en boos reageren. Hierover is het niet bekend of dit bij haar altijd heeft gespeeld of komt door dementie. Als mevrouw goed gestemd is, kan je alle kanten met haar op. Als ze slechte zin heeft wil ze het liefst met rust gelaten worden. Hier zie je ook dat ze zich terugtrekt van de groep. Op zulke momenten wil mevrouw met rust gelaten worden en dit wordt geaccepteerd door personeel. Ze wordt dan naar haar kamer gebracht.



Big Five model : 

Introvert: ik hou van rust, ik vind het prettig om bijvoorbeeld samen met opa op de bank te zitten en televisie te kijken en/of een boek te lezen. Ook hou ik van handwerken, dit zijn allemaal rustige activiteiten. Alleen zijn vind ik ook prettig. Ik hoef niet perse enorm veel mensen om mij heen te hebben om het naar mijn zin te hebben. Alleen of met opa kan ik mij al heel prettig voelen. Hier heb ik dan genoeg aan.
Extravert: toch vind ik het met een verjaardag of een feestdag (met kerstmis bijvoorbeeld) erg gezellig als wij bezoek krijgen, of dat wij bij iemand op bezoek gaan. Dit moet niet al te lang duren want ik wordt dan snel moe. Ik neem deel aan de gesprekken en ik zorg er voor dat iedereen voorzien is van iets lekkers op deze momenten.

Rust: 
ik ben een rustig persoon, maar dit ligt aan mijn leeftijd want toen ik zo oud was als jou, had ik geen rust. Nu kan ik genieten van een dagje rusten. Een paar jaar geleden was dit ook anders. Toen woonden we nog in een groot huis met een grote tuin, deze moesten onderhouden worden en koste veel tijd. Ik besteedde hier toen veel tijd aan. Omdat dit lichamelijk niet meer mogelijk was ben ik verhuisd naar een kleiner appartementje. Mede hierdoor heb ik nu ook de mogelijkheid om mijn rust te nemen (die ik dan ook nodig heb).

Onrust: 
ik ben niet vaak onrustig, maar als ik onrustig ben dan komt dit doordat ik veel aan mijn hoofd heb. Als het bijvoorbeeld niet zo goed gaat met iemand uit de familie dan kan ik mij hier onrustig over voelen en over piekeren.

Behoudend: 
ik vind het fijn om dingen te behouden, ik hoef niet perse het nieuwste van het nieuwste. Dit is denk ik zo omdat dit de manier is hoe ik ben opgevoed. Als het echt nodig is (en ik weet dat), dan stem ik ook mee in naar verandering à verhuizen naar het bejaarden appartement, dit was noodzakelijk i.v.m. het onderhoud van ons oude huis.

Vernieuwend: 
dit komt niet vaak voor, soms halen mijn kinderen en kleinkinderen mij over om mee te gaan in de moderne maatschappij. Een voorbeeld: opa en ik hebben een laptop gekocht en onze kleinkinderen hebben Facebook voor ons aangemaakt. Dit maakt mij niet zoveel uit omdat het geen impact heeft op ons. Ik doe dit dan voor mijn kleinkinderen.

Ordelijk: 
ik hou ervan om mijn zaken op orde te hebben. Hier zorgen opa en ik dan ook altijd voor. Ons huis ziet er bijvoorbeeld keurig uit (opgeruimd en geordend). Het scheelt dat ik veel tijd heb om dit zo in orde te houden.

Flexibel: Ik kan erg flexibel zijn als ik er iemand mee kan helpen. Als mijn kinderen mij opbellen om een avond op te passen op de kleinkinderen dan kan ik mij snel aanpassen en ervoor zorgen dat dit in orde komt. Toch houd ik ervan om bepaalde zaken op tijd te weten zodat ik mij hieraan kan aanpassen en ik niet voor verassingen kom te staan.

Meegaand: 
ik kan best een meegaand persoon zijn, toch laat ik altijd mijn eigen mening ook horen. Ik zal niet over mij heen laten lopen, maar ik wil mij ook aanpassen aan anderen en mij verplaatsen in hun standpunt.

Dominant: 
ik ben een dominante vrouw in mijn huwelijk en ik vertel opa dan ook waar het op staat. Als ik het ergens niet mee eens ben dan laat ik dit duidelijk merken. Ik ben al 55 jaar getrouwd, en dit is altijd al zo geweest.

Uit bovenstaande opdrachten kunnen we concluderen dat : 

- het belangrijk is om verschillende modellen te gebruiken, op deze manier kijk je zo breed mogelijk naar de doelgroep. Voor de manifestatie is het belangrijk om zo breed mogelijk te kijken naar de doelgroep, hier kunnen deze modellen ons bij helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten