donderdag 5 juni 2014

Hoorcollege opdracht 4 Antropologie en diversiteit 1

Hoorcollege 4 : Antropologie en diversiteit 1


De opdracht was om een diversiteitscirkel voor jezelf zo volledig mogelijk in te vullen. Hierin staan de 8 dimensies van de diversiteitscirkel centraal: Gender, religie, etniciteit, seksuele oriëntatie, levensfase/generatie, talent/handicap, klasse en professionele oriëntatie. Voor persoonlijke verdieping van de collegeopdrachten kan de tutor ons dropbox account bekijken.
 
We hebben er voor gekozen om twee ingevulde diversiteitscirkels met jullie te delen.


J:
ik ben geboren op 14 april in 1995 en ik ben een vrouw. Ik ben niet gelovig en ik ben van Nederlandse afkomst. Ik woon samen met mijn moeder Annelies en mijn zusje Manon in Maasbracht, dit ligt in Limburg. Mijn moeder is twee keer gescheiden en ze heeft op het moment een nieuwe vriend. Ik heb geen contact met mijn vader. Ik ben heteroseksueel en ik zit in de levensfase van een jong volwassenen. Mijn familie en ik zijn gezond en kent gelukkig geen ziektebeeld. Verder heb ik zes jaar op de HAVO gezeten en mijn diploma gehaald in 2012. Op het moment volg ik de opleiding Social Work (Sittard), ik ben een eerste jaars student. Ik vind het ontzettend belangrijk om leuke dingen te doen met mijn vrienden, hier kijk ik altijd erg naar uit. Ik vind het belangrijk om met een positieve blik naar het leven te kijken en om er voor te zorgen dat je mede mensen dit ook kunnen doen.


K:
Ik ben een jong volwassen dame van 21 jaar. Ik heb vorig jaar mijn MBO niveau 4 behaald, waarna ik de studie Social Work ben begonnen. De reden hiervoor is omdat ik mezelf zo optimaal mogelijk wil ontwikkelen. Ik ben katholiek opgevoed en heb mijn communie gedaan, echter doe ik momenteel niet veel met het geloof. Ik ben van Nederlandse afkomst en dit is ook wel terug te zien in mijn normen en waarde. Mijn woonsituatie is momenteel thuiswonend, ik woon met mijn moeder. We hebben thuis niet veel te besteden waardoor er gesteld kan worden dat wij tot de minimale klasse behoren. Ik ben heteroseksueel en heb momenteel een vriend. Mijn talenten zijn behulpzaam en dansen. Mijn valkuilen daarin tegen zijn dat ik naïef ben en soms onzeker.

Conclusie:
Doordat iedereen een diversiteitscirkel heeft ingevuld zijn we er achter gekomen dat je vanuit verschillende manieren naar een persoon kan kijken. De diversiteitscirkel helpt om deze verschillen tussen verschillende mensen in kaart te brengen. Door deze methode te gebruiken kun je de diepste normen en waarde achterhalen en hoe deze tot stand zijn gekomen.

Deze diversiteitscirkel hebben we ook voor onze taaktoets (het interview) gebruikt. Op deze manier kunnen wij ons ze breed mogelijk op de doelgroep ouderen oriënteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten