dinsdag 10 juni 2014

Hoorcollege opdracht 5 : psychologie en diversiteit 2

Hoorcollege 5: psychologie en diversiteit

Wij als studentengroep hebben de opdracht gekregen om aan de hand van een aantal aspecten te kijken naar de groepering ouderen . Wij hebben hieronder één voor één geprobeerd om eens dieper te kijken naar de groepering. Bij deze opdracht is het de bedoeling dat we kijken in hoeverre verschillende factoren meespelen in onze eigen beeldvorming over ouderen. 
We hebben er voor gekozen om twee uitgewerkte opdrachten met jullie te delen. De andere opdrachten kan de tutor terug vinden op ons dropbox account.

K : Ik vind ouderen wel een leuke groepering en ze zijn
allemaal verschillend want iedereen heeft een ander verhaal. Wel vind ik veel
ouderen mensen op elkaar lijken waardoor ik ze tot deze groepering  plaats, dit heeft te maken met de gestaltebenadering van de sociale context namelijk door het principe van
nabijheid. Sommige ouderen zijn heel erg lief en behulpzaam. Ik heb wel respect
voor ouderen mensen want zij hebben de wereld gemaakt zoals hij nu is. Mijn
respect naar deze groepering komt ook door de demografische eigenschappen
waaronder de leeftijd valt. Echter vind ik wel dat sommigen ouderen mensen veel
mopperen en het allemaal wat langzamer gaat. Dit kan komen door hun karaktereigenschappen
of hun emoties die zij op dat moment ervaren. Dit heb ik ook in sommigen gevallen zelf ervaren waardoor ik een
cognitief schema gevormd wordt door het geheugen. Echter heb ik ook met ouderen
gewerkt waardoor mijn beeldvorming over deze groepering veranderd is, ik heb
namelijk ervaren dat ouderen niet altijd alleen maar mopperen , maar ook andere
mooie eigenschappen hebben. Dit heeft mijn beeldvorming over de groepering
verbeterd waardoor er sprake is van een stereotype lift.






J:  Bij onze doelgroep gaan de dingen nu eenmaal allemaal
wat langzamer i.v.m. de ouderdom (bewegingen, enzovoort), hierop pas ik mijn
spraak en eigen bewegingen aan (ik verlaag mijn tempo) De manier waarop ik naar ouderen kijk is over het algemeen: lieve, onweerbare, zwakke en sombere mensen. De indruk die ouderen bij mij wekken is positief. Ik voel geen afschuw of afkeer tegen de doelgroep. Ik vind dat wij een ontzettende toegankelijke doelgroep toegewezen hebben gekregen. De benadering is dus gemakkelijk alleen de manier waarop je ga je omgaat met ouderen is een aandachtspunt. Je zult namelijk veel geduld moeten hebben en een duidelijk verhaal moeten overbrengen.


Conclusie:
Vanuit de theorie wordt er duidelijk hoe snel je als persoon een vooroordeel trekt. Het is belangrijk om bewust te zijn over je eigen denkwijze/beeldvorming. Door deze opdrachten hebben wij dit zelf mogen ervaren. We kunnen hier zinvolle informatie uit halen om tijdens de manifestatie een onderdeel beeldvorming toe te voegen.





 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten