dinsdag 10 juni 2014

Hoorcollege opdracht 8 : Psychologie en diversiteit 3


Wij zitten nu zelf aan het eind van de adolescentie of in het begin van de jong-volwassenheid. Hierbij staat
de ontwikkelingsopgave om je identiteit te vinden en die te gaan delen.

Wat vraagt dat nu van jou?
Het vraagt om erachter te komen wie je bent en wat je normen & waarden zijn. Daarnaast welke karaktereigenschappen ik bezit en waar ik nog aan moet werken. Wat heel belangrijk is hoe zie ik mezelf en hoe andere mij zien.

In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je ontwikkelingstaak gefrustreerd hebben) van invloed op jou? 

Zijn sommige ontwikkelingsopgaven je beter afgegaan dan andere?
Ik  ben vroeger gepest geworden om mijn taal barrière. Hierdoor merk ik dat ik af en toe heel onzeker ben over mijn verslagen. Ik heb ook altijd een bevestiging nodig om de rust voor mezelf te bewaren. Hiermee bedoel ik dat ik minder onzeker moet zijn over mijn kunnen.


Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent?

Doordat ik dat heb meegemaakt ben ik bang om iets fout uit te spreken of wanneer ik iets inlever dat ik bang dat ik fouten heb gemaakt in mijn documenten. Hiermee bedoel ik dan de spelfouten.

Wat maakt degene die jij interviewt tot wie hij is? Welke (pest)ervaringen en huidige ontwikkelingsopgave zijn voor deze persoon bepalend?

De vrouw die ik geïnterviewd heb heeft veel meegemaakt met discriminatie. Hierdoor zie je ook dat mevrouw heel erg op haar hoede is.

Conclusie:

Het verleden neem je mee naar je toekomst. Wanneer je iets mee hebt gemaakt kan het zijn dat het effect heeft op je latere leeftijd. Daarom is het van belang dat je hier rekening mee houdt voor de cliënt die tegenover je zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten